Met zijn slanke frame, witte exterieur en buitenaardse looks, moet de SP80 het snelheidsrecord voor de snelste zeilboot ter wereld op zijn naam gaan zetten.

De boot, die tijdens de Monaco Yacht Show van dit jaar werd gepresenteerd als klaar-om-te-zeilen, lijkt op het eerste gezicht aangedreven te worden door een raketmotor. Maar in werkelijkheid moet een gigantische vlieger hem een duizelingwekkende vaart geven, vertelt woordvoerder Laura Manon van SP80 tegen Insider.

Een afbeelding van de SP80 die wordt voortgetrokken door een vlieger.
Een afbeelding van de SP80 die wordt voortgetrokken door een vlieger.
SP80

“We hebben de afgelopen week met honderden mensen gesproken en ze waren allemaal verrast dat het een zeilboot zonder motor was”, aldus Manon. “De bezoekers in Monaco dachten eerder dat het een onderzeeër of een vliegtuig was. Iemand dacht zelfs dat het een drone was!”

Op jacht naar recordsnelheid van 148 km/u met een zeilboot

De vrienden Mayeul van den Broek, Xavier Lepercq en Benoit Gaudiot startten het Franse bedrijf in 2018. Ze hopen dat ze met hun analoge technologie de 80 knopen, omgerekend ongeveer 148 km/u, kunnen halen. Daarmee zouden ze het bestaande record van 65,45 knopen (120 km/u), dat Paul Larsen in zijn Vestas Sailrocket 2 vestigde.

Richard Mille, fabrikant van luxe horloges, was bereid om sponsor van het project te worden. Het horlogemerk sponsort ook het team van McLaren in de Formule 1.

Hoewel het team al jaren aan het project werkt, is de boot zelf nog in de testfase. Volgens een persbericht op de eigen site raakte de SP80 afgelopen augustus voor het eerst het water op het meer van Genève. Tijdens de tests werd de boot tot een snelheid van 30 knopen (56 km/u) voortgetrokken met een vlieger.

De SP80 heeft een lengte van 10,4 meter en is 7,6 meter breed. Het geheel weegt ongeveer 150 kilogram is gemaakt van met kevlar verstevigd koolstofvezel. Dit moet extra veilig zijn in het geval van een botsing. Aan de voorkant is een cockpit voor twee personen: het ene bemanningslid stuurt de vlieger aan, de ander de boot.

Beide bemanningsleden zitten stevig in de gordels, moeten een helm dragen en krijgen een zuurstofmasker mee als veiligheidsmaatregel.

Dankzij de vleugels zou je kunnen denken dat de SP80 in staat is om los te komen van water, maar hij is juist ontworpen voor precies het tegenovergestelde.

"Op de hoge snelheden die we willen bereiken, willen we niet vliegen, maar juist vlak op het water blijven, een beetje zoals bij de Formule 1", zegt Manon.

Onder de boot is een vleugel in een hoek geplaatst die ervoor moet zorgen dat de boot zo vlak mogelijk op het water blijft plakken terwijl de vlieger het geheel op hoge snelheden trekt.

"De boot heeft drie contactpunten met het water: de boeg en de twee drijvers aan weerszijden. De krachtmodule aan de achterkant zorgt ervoor dat de verticale trekkracht van de vlieger, die de boot uit het water wil trekken, gecompenseerd wordt met de draagvleugel die de boot omlaag trekt", legt CEO Mayeul van den Broek van SP80 uit in een video.

De SP80 op de Monaco Yacht Show
De SP80 op de Monaco Yacht Show
SP80

De volgende stap voor het team van SP80 is nog meer tests. Daarvoor reizen ze af naar Zuid-Frankrijk. Het plan is om 2024 klaar te zijn voor nieuwe snelheidsrecord met de zeilboot.

Manon zegt dat het team eerst tests doet met een kleinere vlieger. Hierdoor kunnen de bemanningsleden vertrouwd raken met het vaartuig. Vervolgens worden de vliegers steeds groter gemaakt, waarmee de snelheid stukje bij beetje omhoog gaat. Het doel is om eerst het record van 65 knopen de te verbreken en daarna "te blijven door accelereren naar 80 knopen."

LEES OOK: Elon Musk beweert dat de Cybertruck ook kan varen, zelfs op open zee als er niet te veel golven zijn